چهارشنبه، خرداد ۰۷، ۱۳۹۳

کوفته کباب هندی

این کباب خیلی خوشمزه رو از یک خانم هندی یاد گرفتم به اسم زعفران Saffron . خیلی مقوی هست و بجز اینکه میشه اونو توی ماهیتابه درست کرد , روی آتشدان و زغال هم خیلی عالی میشه . از طرفی به خاطر موادی که درش به کار رفته خیلی مقوی و سالمه و برای معده خیلی مفیده و افرادی که معده ضعیفی دارن با خوردنش دچار نفخ نمیشن . من این کباب ها رو بصورت انگشتی درست میکنم بصورت نیم پز و در فریزر میذارم . یعنی فقط اونها رو سرخ میکنم . زمانی که از سر کار میام خونه , کته درست میکنم و وقتی آب کته رفت , سبزیجات رو اضافه میکنم به همراه چند تکه از این کباب ها رو . سبزیجات و کباب با بخار برنج حسابی مغزپخت میشه و تمام ... 

مواد مورد نیاز :

- گوشت گوساله و گوسفند : از هر کدام نیم کیلو به نسبت دو به یک . 
- سبزی : گشنیز و نعنا/ از هر کدام 50 گرم یا یک مشت کوچک . 
- فلفل تند قرمز و سبز : از هر کدام یک عدد . 
- آرد نخود : سه قاشق غذا خوری . 
- پیاز : سفید / یک عدد متوسط . 
- زنجبیل تازه : به اندازه یک گردو .
- ادویه : نمک و فلفل سیاه . 
- سیر تازه : سه حبه . 

روش تهیه :

گوشت چرخ کرده گوساله و گوسفند داریم . من از بو و طعم گوشت گوسفند زیاد خوشم نمیاد ولی اگر شما دوست دارید کبابتون هم چرب و چیلی بشه و هم اگر قصد درست کردنش روی منقل رو دارید , حتمن از گوشت گوسفند استفاده کنید . من یک کیلو گوشت گوساله به همراه نیم کیلو گوشت گوسفند استفاده کردم . هر دو بصورت چرخ کرده . میتونید بجای گوشت گوسفند از گوشت خوک هم استفاده کنید و اون هم خوشمزه میشه . 
پیاز و زنجبیل و سیر رو پوست کنده به همراه فلفل های چیلی و سبزیجات که شامل نعنا و گشنیز هست , در بلندر ریخته و خرد کنید . بهتره که پوره و خمیر نشن و کمی درشت باشن . 
آرد نخود خام داریم . این آرد مخصوص هندوستان هست و در خوراک های هندی کاربرد داره و در ایران نیست . شما یا می تونید از آرد نخودچی و یا آرد معمولی استفاده کنید . اما استفاده از آرد نخودچی طعمش رو کمی شبیه کتلت میکنه . انتخاب با شماست . این آرد در خارج کشور به نام : Gram Fluor در همه سوپرمارکت ها به فروش میرسه . 
همه مواد رو به گوشت اضافه میکنیم به همراه نمک و پودر فلفل سیاه و خوب چنگ میزنیم . چسبندگی این گوشت خیلی عالیه و دلیلش هم همون آرد نخود هست . البته خود گوشت گوسفند هم چسبناکه و جالبه بدونید که گوشت گوسفند در ابتدا ممکنه شل باشه ولی هر چقدر اونو چنگ بزنین کم کم چسبندگی پیدا میکنه . اگر قصدتون کباب کردن روی منقل باشه , بهتره که به مدت یکساعت گوشت رو بپوشونین و بذارین توی یخچال و سپس به سیخ بکشین و کباب کنید . 


کباب ها رو به هر شکلی که دوست دارید درست کنید . سپس توی یک ماهیتابه بزرگ یا یک قابلمه کمی روغن ریخته و با شعله متوسط , اونها رو سرخ کنید . در اصل این کباب ها رو توی روغن فراوون می اندازن اما از نظر سلامتی , اصلن خوب نیست . من از قابلمه استفاده کردم چون روغن پاشیده میشه و اینطوری کمتر کثیف میشه اطراف . وقتی دور تا دور کباب طلایی شد , اونها رو در میاریم و روی یک دستمال آشپزخانه میذاریم تا روغن اضافیشون بره . از نظر اون کسی که این خوراک رو بهم یاد داده , پخت تا همین اندازه کافیه . اما من این کباب ها رو فریز میکنم فورن و هر زمان که حوصله آشپزی نداشته باشم , کته درست میکنم و چند تا از اینها رو می اندازم توش و با همون بخار برنج مغزپخت میشه حسابی . اگر دلتون میخواد بیشتر پخته بشن , پس از اینکه همه کباب ها سرخ شدن , اونها رو توی قابلمه بر گردونین و شعله رو کم کرده و در قابلمه رو بذارین تا بپزن . گوشت ها کمی آب میندازن . درش رو بردارین تا آبش کشیده بشه و تمام . حتا می تونید آب گوجه فرنگی و یک نصف لیمو و یک قاشق هم رب گوجه بریزین و سس درست کنید و این کباب ها رو توی این سس بپزین که خیلی خوشمزه میشه . تمام خوشمزگی این خوراک به تند بودنشه ... پس اونو حتمن تند درست کنید ! 

سیر و زنجبیل بهترین داروی معده و روده هستن . فلفل تند تازه هم که اضافه بشه معجونی در میاد ضد سرطان و ضد فشار خون و چربی خون و ... اگر چربی خون دارید , از گوشت گوساله بی چربی استفاده کنید . این کباب سرشار از ویتامینه . 

هیچ نظری موجود نیست: