جمعه، اسفند ۱۸، ۱۳۹۱

سرخ کردن و مزه دار کردن گوشت

اونایی که مثل من با بو و طعم گوشت مشکل دارن و بخصوص گوشت گوسفند ، میتونن از گوشت گاو استفاده کنن در خوراکها . بعضی خوراک های ایرانی هست که بدون گوشت اصلن لطفی ندارن مثل باقالی پلو . ولی من این غذا رو اصلن با ماهیچه دوست ندارم و اونو با فیله گوساله درست میکنم . اما نوع درست کردنش باعث میشه که هیچ بویی نده و عطر و طعم خیلی خوبی بگیره . در زیر روش مزه دار کردن و عمل آوردن گوشت تکه ای رو آموزش میدم :

مواد لازم :

- گوشت گوساله : یک کیلو .
- ادویه شامل : فلفل سیاه , فلفل لیمویی , برگ بو و پودر پیاز .
- سیر : یک حبه .
- نمک و کره به دلخواه .
- پودر دارچین : نوک قاشق چایخوری .

روش تهیه :

ابتدا باید گوشت رو مزه دار کنیم . برای این کار تمام سطح گوشت رو فلفل سیاه می پاشیم . البته به مقدار خیلی کم . من هم از پودر فلفل سیاه و هم از فلفل لیمویی دانه درشت استفاده میکنم . هر دو رو به گوشت میزنم و کمی ماساژ میدم . سپس با نوک چاقو قسمت های مختلف گوشت رو کمی سوراخ میکنم و برش های نازک سیر رو که دراز دراز بریدم , توی این سوراخ ها در داخل گوشت فرو میکنم . در تصویر زیر با پیکان نشون دادم اون قسمت رو . وقتی این کار تموم شد , گوشت رو داخل ظرفی میذارم و روی اونو با سلفون میپوشونم و به مدت یکساعت در یخچال قرار میدم . بعد از یکساعت گوشت رو در میارم و توی یک قابلمه متناسب با حجم گوشت , کمی کره میریزم و کمی روغن مایع و شعله گاز رو روی متوسط قرار میدم و وقتی روغن خوب داغ شد , گوشت رو توی روغن میندازم . شعله باید کمی زیاد باشه تا گوشت آب نندازه و فقط سطحش کمی سرخ بشه . گوشت رو هر چند دقیقه یکبار بر میگردونم تا همه جاش سرخ بشه . وقتی که کمی سرخ شد , شعله رو کم میکنم و تا وسط گوشت آب جوش میریزم و یک عدد برگ بو و مقداری نمک و کمی هم داریچین میریزم و با شعله ملایم میذارم بپزه . نه نیازی به پیاز هست نه هیچی . دقت کنید که آب اونقدری باشه که وقتی گوشت میپزه مقدار کمی آب گوشت غلیظ باقی بمونه که بعنوان سُس بتونین سرو و استفاده کنین . اینطوری گوشت حسابی خوشمزه و خوش طعم میشه و از خودنش واقعن لذت میبرین . 


اگه همین گوشت رو بخواهین بصورت خوراک با سبزیجات سرو بکنین , بعد از زدن ادویه ها و سپس استراحت در یخچال , پیش از سرخ کردن با کمی آرد معمولی گندم و پودر خردل اغشته کرده و بعد توی روغن با دمای بالا سرخ کنید . سپس گوشت رو از ماهیتابه در آورده و در قابلمه بذارین و دو لیوان پر شراب قرمز بجای آب بریزین توش . میتونین از یک لیوان شراب قرمز و یک لیوان شراب سفید هم استفاده کنین و بذارین بپزه . در انتها سُس غلیظ و خوشمزه ای باقی میمونه . این خوراک گوشت رو به همراه سیب زمینی و هویج و نخود فرنگی و پیاز و کدوحلوایی تنوری شده میتونین سرو کنین و خیلی خوشمزه میشه . یا همه این سبزیجات رو وقتی گوشت نیم پز شد بریزین داخل همون شراب و گوشت و بذارین با هم بپزن و این میشه یک خوراک ساده و خیلی خوشمزه با مزه ای متفاوت .

هیچ نظری موجود نیست: